Dikirim oleh Mohamad Sidik
MUZAKARAH KEBENARAN DAKWAH AL-YAMANI
Assalamu'alaikum wrt wbt sahabat2 ansar yg dirahmati Allah sekalian,
Di sini saya ingin menyampaikan beberapa hujah sebagai muzakarah kita untuk mereka yang masih ada keraguan terhadap kebenaran dakwah Imam Ahmad Hasan Al-Yamani:
1. Kebenaran itu bukan sekadar dinilai berdasarkan ru'yah 'irfani sahaja, kerana ru'yah dan kasyaf 'irfani itu boleh sahaja dipengaruhi oleh iblis, terutama bagi orang-orang awam yang lalai dan ghairu 'amilin (kurang beramal) seperti kebanyakan kita.
2. Pokok utama kebenaran hakikat dakwah Imam Ahmad Hasan Al-Yamani adalah dinilai berdasarkan HUJAH-HUJAH imam pada 'kebenaran tauhid' dan 'keadilan syariat' yang dibawa bersamanya. Hakikat 'kebenaran tauhid' dan 'keadilan syariat' inilah dua pokok utama yang akan menjadi hujah kepada kebenaran Al-Yamani sampai bila-bila.
3. Andainya Imam Al-Mahdi tidak zuhur atau kezuhurannya akan lewat sekalipun sekiranya berlaku Bada Allah pada kezuhurannya, maka Imam Ahmad Al-Hasan itu tetap imam dan pembaharu agama bagi syariat Muhammad SAW.
Ini sebagaimana kata Imam Ja'far Sodiq tentang hal imam Al-Hasan dan Al-Husain:
الحسن والحسين إما قاما أو قاعدا فإنهما إماما
"Al-Hasan dan Al-Husain sama ada mereka berdua itu bangkit bertindak atau duduk berdiam diri, sesungguhnya mereka berdua itu tetap imam." [Rujuk: عبقرية الإمام]
Hal ini sama dengan situasi Imam Ahmad Al-Hasan dan Imam Al-Mahdi, sama ada kedua-dua mereka berdiam diri (tidak zuhur) atau mereka berdua bangkit bertindak (dengan kezuhuran), maka mereka berdua itu tetap imam bagi kita.
4. Andainya Hashemboy itu dikatakan imam Al-Mahdi, maka wajiblah baginya mendatangkan HUJAH-HUJAH sebagaimana hujah-hujah yang didatangkan oleh Imam Ahmad atau hujah-hujah yang lebih kuat daripada Imam Ahmad. Para imam itu adalah HUJAH-HUJAH Allah di atas di muka bumi.
6. Mu'jizat2 pada hal Imam Ahmad Al-Hasan atau karamah2 Hashemboy bukanlah penentu utama kebenaran dakwah masing2. Dari sudut ke'irfanan, tujuan mu'jizat rasul adalah untuk MENJAWAB CABARAN kepada orang2 yang ingkar terhadap utusan atau sebagai satu bentuk PERTOLONGAN ALLAH kepada orang2 yang beriman pada khalifah lantikanNya. Penentu dan kayu ukur utama dalam menilai kebenaran ialah HUJAH, sebagaimana Muhammad SAW dan Al-Quran adalah HUJAH Allah bagi kaum Muslimin. Manakala bagi para musuh Allah, segala kaeajaiban pada mereka adalah fitnah untuk pengikut kebenaran.
7. Bagi setiap khalifah Allah yang diutuskan itu, nescaya akan datang bersama-samanya satu fitnah besar yang akan sentiasa mengiringinya. Ia bertujuan bagi membersihkan dan menentukan siapakah orang-orang yang benar2 akan kekal bersama dakwah rasulNya dan siapakah pula orang-orang yang terpesong daripada jalan kebenaran Allah dan khalifah lantikannya.
Firman Allah SWT dalam al-Quran:
# Justeru itu, untuk sahabat2 kita yang sudah berpaling daripada dakwah Imam Ahmad Hasan Al-Yamani, maka kita jangan susah2 hati dengan mereka. Kita jaga silaturrahim dan hubungan baik dengan mereka macam biasa. Yang kekal bersama dakwah imam Ahmad sudah ditentukan untuk kekal, manakala yang terpesong juga sudah dituliskan akan terpesong. Kebersamaan kita semua ini sudah ditentukan oleh Allah. Bilangan ansar tidak akan bertambah atau berkurang melainkan sebagaimana yang sudah ditetapkan oleh Allah. Maju terus dengan dakwah kita sebagaimana adanya.
Wallahu a'lam.
Assalamu'alaikum wrt wbt sahabat2 ansar yg dirahmati Allah sekalian,
Di sini saya ingin menyampaikan beberapa hujah sebagai muzakarah kita untuk mereka yang masih ada keraguan terhadap kebenaran dakwah Imam Ahmad Hasan Al-Yamani:
1. Kebenaran itu bukan sekadar dinilai berdasarkan ru'yah 'irfani sahaja, kerana ru'yah dan kasyaf 'irfani itu boleh sahaja dipengaruhi oleh iblis, terutama bagi orang-orang awam yang lalai dan ghairu 'amilin (kurang beramal) seperti kebanyakan kita.
2. Pokok utama kebenaran hakikat dakwah Imam Ahmad Hasan Al-Yamani adalah dinilai berdasarkan HUJAH-HUJAH imam pada 'kebenaran tauhid' dan 'keadilan syariat' yang dibawa bersamanya. Hakikat 'kebenaran tauhid' dan 'keadilan syariat' inilah dua pokok utama yang akan menjadi hujah kepada kebenaran Al-Yamani sampai bila-bila.
3. Andainya Imam Al-Mahdi tidak zuhur atau kezuhurannya akan lewat sekalipun sekiranya berlaku Bada Allah pada kezuhurannya, maka Imam Ahmad Al-Hasan itu tetap imam dan pembaharu agama bagi syariat Muhammad SAW.
Ini sebagaimana kata Imam Ja'far Sodiq tentang hal imam Al-Hasan dan Al-Husain:
الحسن والحسين إما قاما أو قاعدا فإنهما إماما
"Al-Hasan dan Al-Husain sama ada mereka berdua itu bangkit bertindak atau duduk berdiam diri, sesungguhnya mereka berdua itu tetap imam." [Rujuk: عبقرية الإمام]
Hal ini sama dengan situasi Imam Ahmad Al-Hasan dan Imam Al-Mahdi, sama ada kedua-dua mereka berdiam diri (tidak zuhur) atau mereka berdua bangkit bertindak (dengan kezuhuran), maka mereka berdua itu tetap imam bagi kita.
4. Andainya Hashemboy itu dikatakan imam Al-Mahdi, maka wajiblah baginya mendatangkan HUJAH-HUJAH sebagaimana hujah-hujah yang didatangkan oleh Imam Ahmad atau hujah-hujah yang lebih kuat daripada Imam Ahmad. Para imam itu adalah HUJAH-HUJAH Allah di atas di muka bumi.
6. Mu'jizat2 pada hal Imam Ahmad Al-Hasan atau karamah2 Hashemboy bukanlah penentu utama kebenaran dakwah masing2. Dari sudut ke'irfanan, tujuan mu'jizat rasul adalah untuk MENJAWAB CABARAN kepada orang2 yang ingkar terhadap utusan atau sebagai satu bentuk PERTOLONGAN ALLAH kepada orang2 yang beriman pada khalifah lantikanNya. Penentu dan kayu ukur utama dalam menilai kebenaran ialah HUJAH, sebagaimana Muhammad SAW dan Al-Quran adalah HUJAH Allah bagi kaum Muslimin. Manakala bagi para musuh Allah, segala kaeajaiban pada mereka adalah fitnah untuk pengikut kebenaran.
7. Bagi setiap khalifah Allah yang diutuskan itu, nescaya akan datang bersama-samanya satu fitnah besar yang akan sentiasa mengiringinya. Ia bertujuan bagi membersihkan dan menentukan siapakah orang-orang yang benar2 akan kekal bersama dakwah rasulNya dan siapakah pula orang-orang yang terpesong daripada jalan kebenaran Allah dan khalifah lantikannya.
Firman Allah SWT dalam al-Quran:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang paling terbaik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapakah yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk." [An-Nahl 16:125]# Justeru itu, untuk sahabat2 kita yang sudah berpaling daripada dakwah Imam Ahmad Hasan Al-Yamani, maka kita jangan susah2 hati dengan mereka. Kita jaga silaturrahim dan hubungan baik dengan mereka macam biasa. Yang kekal bersama dakwah imam Ahmad sudah ditentukan untuk kekal, manakala yang terpesong juga sudah dituliskan akan terpesong. Kebersamaan kita semua ini sudah ditentukan oleh Allah. Bilangan ansar tidak akan bertambah atau berkurang melainkan sebagaimana yang sudah ditetapkan oleh Allah. Maju terus dengan dakwah kita sebagaimana adanya.
Wallahu a'lam.
Mohamad Sidik Saya memohon ini topik dijadikan satu muzakarah bersama untuk kita semua para ansar.
Muazakarah = dialog/perbincangan ilmiah bersama untuk mencapai kebenaran atau persefahaman.
Muazakarah = dialog/perbincangan ilmiah bersama untuk mencapai kebenaran atau persefahaman.
Muhammad Eshraq Subhanallah ya akhi...inilah sebenarnya yang diajarkan oleh Imam Ahmad (as) dan ansar yg rapat dengan beliau, iaitu rukyah dan kasyaf perlu selari dengan dalil atau nas.
Rafiey Afif Ali alhamdulillah tuan,Imam Mahdi a.s dan al yamani adalah khalifah kepada Tuhan yang sama,Allah.Tidak mungkin seorang hujah yang namanya di dalam wasiat,bertentangan antara satu sama lain.Tidak mungkin ketika Imam Ahmad menyatakan bahawa beliau adalah satu satunya pintu kepada Imam Mahdi a.s,maka pada ketika lain Imam Mahdi membuka pintu lain kepadanya apakah ia hashemboy mahupun ahlul haq.Makanya,jika hashemboy adalah Imam al mahdi a.s,sudah tentulah yang pertama mengajak kepadanya tidak lain melainkan al yamani a.s,bukan ali reza,bukan ahlul haq.Kerana apakah mereka lebih beriman kepada Imam Mahdi berbanding utusanya sendiri?
Muhammad Adli Abdul Aziz Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah...Harus kita sedar bahawa Imam itu pasti juga dibukakan hijab dan diberikan kasyaf jauh lebih besar dan unggul berbanding mereka yang berada dalah aliran sufi @ irfan...
kerana imam bukan sahaja mengetahui tentang sesuatu hakikat secara tepat malah ia dapat menyampaikan kepada orang yang bertanya kepada mereka dengan jelas dan cepat mengikut keadaan orang yang bertanya itu sendiri.
Sedangkan ahli makrifat /Irfan /sufi belum tentu dapat kemukakan jawapan kepada orang awam dengan mudah kerana kemungkinan jawapan mereka itu mungkin boleh menimbulkan fitnah dan salah faham kepada orang yang mendengar
kerana imam bukan sahaja mengetahui tentang sesuatu hakikat secara tepat malah ia dapat menyampaikan kepada orang yang bertanya kepada mereka dengan jelas dan cepat mengikut keadaan orang yang bertanya itu sendiri.
Sedangkan ahli makrifat /Irfan /sufi belum tentu dapat kemukakan jawapan kepada orang awam dengan mudah kerana kemungkinan jawapan mereka itu mungkin boleh menimbulkan fitnah dan salah faham kepada orang yang mendengar
Ibnu Azmi MasyaAllah, inilah kebenarannya. Benar apa yang akhi Mohamad Sidik katakan, dan saudara2 lain. Ana tidaklah berapa mendalami sangat ilmu keirfanan ni, namun ana sentiasa meletakkan hujah mendepani sesuatu yang tidak mempunyai kepastian yang utuh seperti ru'yah atau kasyaf.
Kata2 Imam adalah muhkam dalam isu Hashemboy, bahawa orag yang mempercayainya telah tersesat dan harus keluar dari keimanannya, maka ana x berani pula mendahulukan ru'yah atau kashaf ketimbang perkara yang muhkam sebegini. Semoga kita terselamat, insyaAllah.
Tapisan akan sentiasa wujud ke atas kita di jalan ini.
Abu Jafar (AS) bersabda: "Wahai kalian, Syiah keluarga Muhammad, kalian akan ditapis seperti celak di dalam mata. Malah seseorang itu tahu apabila celak masuk ke dalam matanya, namun tidak akan tahu bila ia keluar(dari matanya). Begitu jugalah seseorang itu akan bangun di waktu pagi mematuhi syariah kami namun tidur dalam keadaan keluar dari padanya." (- Al-Ghaybah (Occultation) by An-Nu'mani, p. 207)
Abu Abdullah (AS) bersabda:Demi Allah, kalian akan dipecahkan ke serpihan-serpihan ibarat kaca yang pecah, walaupun kaca yang pecah boleh dipulihkan ke keadaan asalnya. Oleh itu, demi ALlah, kalian akan dipecahkan seperti barangan tanah liat, yang mana bila dipecahkan, tidak dapat dipulihkan. Demi Allah, kalian akan ditapis, dan dibezakan antara satu sama lain, dan diteliti sehingga hanya sedikit sahaja dari kalian yang tinggal(yang benar di jalan AB). ](- Al-Ghaybah An-Nu'mani,
Kata2 Imam adalah muhkam dalam isu Hashemboy, bahawa orag yang mempercayainya telah tersesat dan harus keluar dari keimanannya, maka ana x berani pula mendahulukan ru'yah atau kashaf ketimbang perkara yang muhkam sebegini. Semoga kita terselamat, insyaAllah.
Tapisan akan sentiasa wujud ke atas kita di jalan ini.
Abu Jafar (AS) bersabda: "Wahai kalian, Syiah keluarga Muhammad, kalian akan ditapis seperti celak di dalam mata. Malah seseorang itu tahu apabila celak masuk ke dalam matanya, namun tidak akan tahu bila ia keluar(dari matanya). Begitu jugalah seseorang itu akan bangun di waktu pagi mematuhi syariah kami namun tidur dalam keadaan keluar dari padanya." (- Al-Ghaybah (Occultation) by An-Nu'mani, p. 207)
Abu Abdullah (AS) bersabda:Demi Allah, kalian akan dipecahkan ke serpihan-serpihan ibarat kaca yang pecah, walaupun kaca yang pecah boleh dipulihkan ke keadaan asalnya. Oleh itu, demi ALlah, kalian akan dipecahkan seperti barangan tanah liat, yang mana bila dipecahkan, tidak dapat dipulihkan. Demi Allah, kalian akan ditapis, dan dibezakan antara satu sama lain, dan diteliti sehingga hanya sedikit sahaja dari kalian yang tinggal(yang benar di jalan AB). ](- Al-Ghaybah An-Nu'mani,
Mohamad Sidik Sahabat2 sekalian, saya sudah mengikuti jalan irfani ini bertahun-tahun, saya mula bersuluk ketika berumur 18 tahun selama 6 bulan. kini sudah lebih 10 tahun saya berada di jalan ini. Suluk itu ialah kita mengasingkan utk berkhalwat pada Allah. saya bersuluk dengan berzikir (la ilaha illallah) setiap hari 70 ribu kali selama 6 bulan. dalam tempoh itu saya telah habiskan zikir lebih sejuta kali.
Saya sudah bermimpi macam2, mimpi jumpa nabi2, mimpi jumpa imam2 maksumeen, dan wali2 termasuk semua wali sembilan. wali sembilan pertama saya yg datang dalam mimpi saya ialah Sunan Bonang. saya juga sudah bertemu Rasulullah dan Nabi Khaidir. Nabi Khaidir siap bagi saya doa2 khusus utk saya amalkan dan saya amalkannya sampai ke hari ini.
(Khaidir itu namanya Balya atau Bulya bin Malkhan atau Mulkhan, orangnya bertubuh rendah, bermuka bulat dan cerah, badannya berisi)
Sepanjang perjalanan suluk saya juga pernah diganggu Azazil berpuluh2 kali.. saya pernah pitam, demam dan sakit teruk selama setahun sebab diganggu Azazil dan konco2nya.
Pengalaman saya, hakikat orang yang bersuluk di jalan irfani ini berdasarkan apa yg saya lihat ialah, apabila seseorang itu sudah menyelam dan mendaki ke alam hakikat hingga sampai ke kemuncak, apabila ia gagal menemui kebenaran dan mengiktiraf kebenaran itu, maka ia akan jatuh kepada keadaan kembali kosong. Di sinilah orang2 sufi banyak sekali tersungkur dan tersesat, baik para ulama, para murabbi atau orang2 biasa.
Jadi, di akhirnya kita perlu kembali kepada syariat yg muhkam juga sebagai hujah. syariat yg muhkam itu ialah segala syariat yg datang bertulis daripada Allah melalui utusan2 lantikannya.
Bagi mereka yg mengikuti jalan keirfanan, jangan terlalu ghairah dengan ru'yah2 di alam mimpi dan terlalu yakin dengannya. Apa yg datang di alam ru'yah sama ada secara mimpi atau yaqazhah (jaga), maka biarkan ianya kekal di alam ru'yah sahaja. Bila kita hidup di alam nyata, kita perlu kembali berpegang kepada syariat muhkam yang zahir BAIK SIAPA PUN KITA, wali atau bukan wali.
Sehebat manapun kasyaf dan ru'yah yg kita terima, akhirnya kita wajib kembali kepada nas-nas yang sahih daripada utusan2 lantikan Allah berkaitan dengan urusan2Nya.
Wallahu a'lam.
Saya sudah bermimpi macam2, mimpi jumpa nabi2, mimpi jumpa imam2 maksumeen, dan wali2 termasuk semua wali sembilan. wali sembilan pertama saya yg datang dalam mimpi saya ialah Sunan Bonang. saya juga sudah bertemu Rasulullah dan Nabi Khaidir. Nabi Khaidir siap bagi saya doa2 khusus utk saya amalkan dan saya amalkannya sampai ke hari ini.
(Khaidir itu namanya Balya atau Bulya bin Malkhan atau Mulkhan, orangnya bertubuh rendah, bermuka bulat dan cerah, badannya berisi)
Sepanjang perjalanan suluk saya juga pernah diganggu Azazil berpuluh2 kali.. saya pernah pitam, demam dan sakit teruk selama setahun sebab diganggu Azazil dan konco2nya.
Pengalaman saya, hakikat orang yang bersuluk di jalan irfani ini berdasarkan apa yg saya lihat ialah, apabila seseorang itu sudah menyelam dan mendaki ke alam hakikat hingga sampai ke kemuncak, apabila ia gagal menemui kebenaran dan mengiktiraf kebenaran itu, maka ia akan jatuh kepada keadaan kembali kosong. Di sinilah orang2 sufi banyak sekali tersungkur dan tersesat, baik para ulama, para murabbi atau orang2 biasa.
Jadi, di akhirnya kita perlu kembali kepada syariat yg muhkam juga sebagai hujah. syariat yg muhkam itu ialah segala syariat yg datang bertulis daripada Allah melalui utusan2 lantikannya.
Bagi mereka yg mengikuti jalan keirfanan, jangan terlalu ghairah dengan ru'yah2 di alam mimpi dan terlalu yakin dengannya. Apa yg datang di alam ru'yah sama ada secara mimpi atau yaqazhah (jaga), maka biarkan ianya kekal di alam ru'yah sahaja. Bila kita hidup di alam nyata, kita perlu kembali berpegang kepada syariat muhkam yang zahir BAIK SIAPA PUN KITA, wali atau bukan wali.
Sehebat manapun kasyaf dan ru'yah yg kita terima, akhirnya kita wajib kembali kepada nas-nas yang sahih daripada utusan2 lantikan Allah berkaitan dengan urusan2Nya.
Wallahu a'lam.
Mohamad Sidik Suatu ketika waktu saya sakit teruk diganggu Iblis Azazil ketika di Syria, Nabi Ibrahim datang dalam mimpi saya, katanya:
"Apalah yang selalu merungsingkan hati dan fikiranmu itu, kalau ada yang meresahkan hatimu, banyakkanlah berdoa pada Allah di waktu pagi dan petang. Berdoalah pada Allah pagi dan petang."
"Apalah yang selalu merungsingkan hati dan fikiranmu itu, kalau ada yang meresahkan hatimu, banyakkanlah berdoa pada Allah di waktu pagi dan petang. Berdoalah pada Allah pagi dan petang."
Gangguan Azazil yg saya kena ialah batuk berdarah tiap2 hari selama dua bulan, jumpa doktor pergi hospital pun tak baik2... akhirnya saya disuruh Khaidir minum air zam-zam di bawah bulan purnama. lepas tu sakit saya baik.
Anuar Yunos meremang bulu tengkuk lsaya membaca thread ini..subhanaAllah..moga2 benar lah segala yang tuan2 perkatakan ini..dan segala puji juga adalah untuk Allah semata mata insyaAllah...
Anuar Yunos Tuan Mohamad Sidik boleh saya tahu bagaimana yang dikatakan bersuluk itu dan adakah ada adab2 atau peraturan2 tertentu didalam bersuluk itu ?.mudah mudahan Tuan tidak keberatan untuk mengajarkan saya serba sedikit...insyaAllah..
Anuar Yunos dan boleh saya tahu sumber2 yang mengajarkan jalan suluk ini..insyaAllah..
Ibnu Azmi Tuan Mohamad Sidik nampak x fizik Azazil?
Mohamad Sidik Azazil dtg dlm pelbagai bentuk. Sblm dia dtg dia akan hantar dulu angkatan jeneral2 dia menyerang. Bila kita dh lemah teruk br dia tunjuk wajahnya. Azazil tanduknya ada 3. Tanduk yg paling panjang rupanya seperti sbuah gunung di Najd, Arab Saudi.
Serangan Azazil yg paling teruk sekali ialah apabila Azazail sudah masuk dan duduk menempat dalam hati kita. Ketika akan kita rasa Azazil itu tuhan, kita akan rasa benci pd Muhammad, dan cinta kpd kekafiran. Pada ketika itu kita akan jadi nasibi sejati.
Ketika Azazil sudah duduk menempat di hati kita, kita akan rasa sangat benci dgn kebenaran dan Muhammad itu mahu kita bunuh. Inilah serangan Azazil paling dahsyat skali yg saya sudah kena. Hanya org yg Allah mahu selamatkan shj yg boleh trselamat drp Azzil
Sewaktu Azazil menempat di hati sy kira2 dua bulan dahulu, sy sgt benci dgn Muhammad, sgt benci dgn Ahlulbayt dan ketika itu sy mahu murtad jd org kafir. Ketika itulah semua para nabi dlm mimpi saya, imam hasan pn dtg dlm mimpi sy.
Ahmed Ahmedi teruskan tuan,saya akan terus membaca kisah -kisah misteri tuan.
Mohamad Sidik Akhirnya satu mlm ketika sedang terlantar sakit, malaikat Jibril datang kepada sy naik kuda putih dgn bawa tongkat nabi Muhammad saw, kata jibril pd sy: "Hei budak, aku akan membunuhmu . Skrg telah smp perintah Allah untukmu. Demi zahraa..." kemudian
Keluar satu cahaya petir seperti kilat dari hujung tongkat nabi menyambar badan saya, badan sy menggelepar dan sy berguling2 menjerit2 kesakitan. Waktu badan sy seperti dibakar dgn cahaya dan lumpuh seketika. Lepas tu jibril pn pergi.
Kmdian mlm tu juga, Khaidir dtg pd sy pesan suruh minum air zam zam di bwh cahaya bulan purnama selama 7 mlm. Sy buat smp habis. Lps itu Sayyidah Zahraa dtg dlm mimpi sy dn bg sy cium bajunya. Saya menangis2 dan sujud syukur krn hati sy dikembalikn pd allh
Inilah pengalaman sy kena serang Azazil ke tahap paling teruk. Jika Allah tak selamatkan saya, saya sudah jadi kafir. Azazil itu boleh menjelma menjadi sebesar alam, dan boleh mengecil seperti lubang jarum atau lebih kecil drp itu.
Jadi pengajaran utk kita sbg ansar, jgnlah ada sekelumit walau sebesar zahrah pun rs bangga dgn pencapaian diri masing2. Jika Azazil menyerang hati kita, belum tentu kita semua boleh selamat. Dalam dakwah kita ini, perkara paling penting sekali ialah:
Kita mesti sentiasa memohon pertolongan dr Allah dgn berkat imam agar hati dan jiwa kita sentiasa dipelihara Allah utk kekal selamat dlm dakwah imam yg agung ini. Jangan sesekali ada rasa bangga, angkuh, iri, dan hasad pd ansar2 yg lain.
Segala perasaan prejudis dan hasad pd ansar2 yg lain akn menyebabkan hati kita mudah diserang Azazil dan dalam sekelip mata shj hati kita akan dipalingkan drp kebenaran. Ketika itu bersoraklah segala angkatan Azazil kerana mereka sudah menang.
Tipu daya Azazil itu sgt2 halus bahkan terlalu halus utk difahami. Sebab bg menghindari fitnah2 Azazil, kita diminta imam agar menjadi para ansar yg 'amilin, iaitu yg kuat beramal dan hati kita sentiasa hidup dgn Allah.
Bila Allah sudah menempat padu dan jitu di hati2 kita, nescaya tiada peluang bagi Azazil dan konco2nya utk masuk menyerang ke dalam hati2 kita. Demi Allah pengalaman sy ini semuanya benar, ambillah apa yg sy kongsikan ini sbg pengajaran.
Jika ada mana2 ansar yg mahu menempuhi jalan sufi dan 'irfani, in sya Allah sy akan tunjukkan jalan2nya agar kalian semua mampu selamat dan tidak tersesat. In sya Allah dan semua ini adalah utk kemenangan dakwah imam
Ibnu Azmi Mengikut pemahaman ana, jalan irfan Ahlulbait a.s adalah memahami aqidah yang di ajar Ahlulbait a.s, melaksanakan fiqh yang di ajar Ahlulbait a.s, dan beramal dengan amalan dan akhlaq yang diajar Ahlulbayt a.s. dan menjauhi apa yang tidak mereka ajarkan. Bagaimana kita boleh sesat akhi Mohamad Sidik?
Muhammad Eshraq Tuan2 dan puan2 yg dirahmati Allah sekalian, tahap atau tingkat perjalanan rohani setiap mukmin itu berbeza2, bergantung kepada keikhlasannya dalam beramal kepada Allah SWT. Taufiq atau Kurniaan Allah SWT bergantung kepada tahap keikhlasan seseorang mukmin itu dalam beramal kepadaNya.
Oleh itu, janganlah tuan pelik dengan pengalaman kerohanian seseorang itu yg berbeza2 mengikut tahap keimanan dan keikhlasan seseorang mukmin itu. Rukyah (mimpi) dan kasyaf itu adalah anugerah Allah SWT kepada hamba2Nya yg mengikhlaskan diri dalam beramal kepadaNya. Sebagai org beriman walau setinggi manapun pengalaman rohani yg kita terima, hendaklah kita sentiasa kembali kepada Tauhid dan Syariat yg diajarkan oleh Imam Ahmad dan para Imam sebelumnya, agar kita tidak terus tenggelam atau disesatkan oleh Iblis laknatullah.
Oleh itu, janganlah tuan pelik dengan pengalaman kerohanian seseorang itu yg berbeza2 mengikut tahap keimanan dan keikhlasan seseorang mukmin itu. Rukyah (mimpi) dan kasyaf itu adalah anugerah Allah SWT kepada hamba2Nya yg mengikhlaskan diri dalam beramal kepadaNya. Sebagai org beriman walau setinggi manapun pengalaman rohani yg kita terima, hendaklah kita sentiasa kembali kepada Tauhid dan Syariat yg diajarkan oleh Imam Ahmad dan para Imam sebelumnya, agar kita tidak terus tenggelam atau disesatkan oleh Iblis laknatullah.
Pada ilmu saya yang sedikit ini, amal yang ikhlas itu walaupun sedikit adalah lebih utama, berbanding amal yang banyak tetapi tiada keikhlasan di dalamnya. Kisah Iblis laknatullah adalah sebaik2 pengajaran,di mana amalan yg banyak dan ilmunya yg tinggiberbanding Malaikat sehingga digelar Thawoos al-Malaikah, tidak dapat menyelamatkannya apabila diuji dengan Khalifah Allah. Terbukti bahawa dia beramal bukanlah untuk Allah SWT, tetapi untuk dirinya sendiri.
Insya Allah tuan2 dan puan2 sekalian..Imam Ahmad as mengajarkan jalan2 untuk menuju ke langit pada kita. Ianya terbuka luas buat semua orang yg beriman dan tidak pernah tertutup, melainkan kita sendiri menutupnya utk diri kita sendiri. Wallahu a'lam
No comments:
Post a Comment